Dersin Adı | Günümüz Peyzaj Mimarlığına Giriş |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
IAED 460 | Güz/Bahar | 2 | 1 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Peyzaj tasarımı ve peyzajın mimari ve içmimarideki öneminin vurgulanması. Bitki tasarımı, peyzaj elemanları kullanılarak mekan yaratımı gibi kavramlar aracılığıyla yeyzaj tasarım sürecinin öğrenilmesi. Peyzaj tasarımının insan üzerindeki psikolojik ve fiziksel etkilerinin incelenmesi. Türkiye endojen bitkileri hakkında temel bilgilerin verilmesi. Türkiye ve Anadolu peyzaj tasarımı konularında temel kavramların ve tarihsel süreçlerin öğrenilmesi. Sürdürülebilirlik ve ekolojik peyzaj tasarımı yaklaşımlarının öğrenilmesi. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders peyzaj tasarımının ve ilgili kavramlarının öğretilmesini ve öğrenciler tarafından seçtikleri bir projede öğrenilen tekniklerin ve bilgilerin de kullanıldığı bir peyzaj tasarımı geliştirmelerini kapsar. Her ders 3 kısımdan oluşur. Birinci kısımda başarılı bir peyzaj tasarımı için gerekli temel bilgi, kavramların ve yeteneklerin öğretilmesini amaçlayan bir sunumdan oluşur. Bu kısımda değinilecek konular sert ve yumuşak peyzaj tasarımı, temel peyzaj tasarım kavramları, yapım ve uygulama teknikleri ve bütçelendirme bilgilerini kapsar. Dersin ikinci kısmı günümüz peyzaj tasarımın da önem verilen kavramların sunumu ve tartışılmasından oluşur. Bu bölümde mimari bağlamda peyzaj kavramı, endojen bitkiler, ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramları, kentsel dönüşüm ve yenileme projelerinde peyzajın önemi, peyzaj tasarımının psikolojik etkileri, Anadolu Peyzajının tarihsel gelişimi ve özellikleri gibi konular tartışılacaktır. Dersin son bölümü de öğrencilerin her hafta projelerindeki tasarımlarının tartışıldığı bir çalıştay olacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş A. Peyzaj tasarımına giriş B. Dönem projesine giriş | Ödev 1: Seçilen örnek peyzaj mimarlarının tasarımlarının sunumu. / Öğrenciler sunumun çıktılarını A3 formatında sınıfta teslim edecekler. Bu çıktılar öğrencilerin projelerindeki gelişimi gösterecek A3 çalışma dosyasının bir parçası olacaktır. |
2 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 1: Bitki materyaline giriş. B. Peyzaj tasarımı tarihi (Thomas Keogh Sunum) C. Öğrenci sunumları (H1) ve projelerinin tartşılması. | Ödev 2 : Önerilen proje alanının analizi. Konumu, mimari bağlamı, alan analizi. / Öğrenciler sunumun çıktılarını A3 formatında sınıfta teslim edecekler. Bu çıktılar öğrencilerin projelerindeki gelişimi gösterecek A3 çalışma dosyasının bir parçası olacaktır. |
3 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 2: Peyzaj tasarımında kullanılan sert zemin malzemeleri B. Peyzaj tasarımının psikoloji ve duyular üzerindeki etkileri. Tat, koku, ses vb. C. Öğrenci sunumları (H2) ve projelerinin tartşılması. | Ödev 3 : Peyzaj tasarımınız için yumuşak ve sert zemin malzemeleri önerileriniz. / Öğrenciler sunumun çıktılarını A3 formatında sınıfta teslim edecekler. Bu çıktılar öğrencilerin projelerindeki gelişimi gösterecek A3 çalışma dosyasının bir parçası olacaktır. |
4 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 3: Temel peyzaj tasarım konseptleri B. Peyzajı stilize etmek. C. Öğrenci sunumları (H3) ve projelerinin tartşılması. | Ödev 4: Konsept peyzaj tasarımı. İlham kaynaklarınız, temel yollar, malzemeler, mobilyalar vb. Öğrenciler bir sonraki derse sunumlarının A3 çıktısını getirmeleri gerekiyor. Bu çıktı projenizin gelişimini gösteren dosyanızın bir parçası olacak. |
5 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 4: Peyzaj tasarımı elemanlarıyla görsel kompozisyonlar oluşturmak. B. Ekoloji ve Sürdürülebilirlik C. Öğrenci sunumları (H4) ve projelerinin tartşılması. | Slide Exam 1 Preparation. |
6 | Ara sınav 1 | Teknik Gezisi: Örnek Peyzaj Tasarımı Analizi – Ziyaret edilen botanik bahçesinin fotoğraflarının sunulması. |
7 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 5: Topoğrafya tasarımının temel prensipleri ve peyzaj tasarımındaki yeri. B. Teknik gezinin tartışılması ve sunumu | Ödev 5: Projenizin 3 Boyutlu Görselleştirilmesi (Kesit, perspektif, modelleme vb.) Öğrenciler bir sonraki derse sunumlarının A3 çıktısını getirmeleri gerekiyor. Bu çıktı projenizin gelişimini gösteren dosyanızın bir parçası olacak. |
8 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 6: Peyzaj tasarımının doğal, klimatik ve insan faktörü üzerine etkileri. B. Endemik bahçeler sunumu. Türkiye’nin temel faunası ve bitki grupları. C. Öğrenci sunumları (H5) ve projelerinin tartşılması. | Tüm önceki çizimlerinizi ve çizim malzemelerinizi gelecek ders için getiriniz. |
9 | A. STÜDYO ÇALIŞMA GÜNÜ (Davetli: Hande Atmaca) | Ödev 6: Tüm fikirlerin bir araya geldiği peyzaj tasarımlarınız. Öğrenciler bir sonraki derse sunumlarının A3 çıktısını getirmeleri gerekiyor. Bu çıktı projenizin gelişimini gösteren dosyanızın bir parçası olacak. |
10 | A. Landscape design principles 7: Iç mekan bahçeleri çeşitleri. B. Kentsel renovasyon ve peyzaj projeleri C. Öğrenci sunumları (H6) ve projelerinin tartşılması. | Slide Exam 2 Hazırlığı |
11 | A. Peyzaj tasarım prensipleri 8 : Peyzaj Tasarımında Kullanılan Mobilyalar B. Ara Sınav 2 | Projenin taslak teslimi (1. Teslim) için hazırlık |
12 | A. TASLAK DÖNEM PROJESİ TESLİMİ (25%) (1. Teslim) | Final projesinin hazırlanması |
13 | Stüdyoda son çalışma: Proje tasarımları ve sunumları üzerine son kritikler | Final projesinin hazırlanması |
14 | FİNAL PROJENİN TESLİMİ (2. Teslim) | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 40 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 25 |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 100 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 1 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 12 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 5 | |
Final Sınavı | |||
Toplam | 105 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Bir içmimar ve çevre tasarımı profesyonelinin çeşitli görev ve sorumluluklarını yürütür, uygular ve yönetir. | X | ||||
2 | Meslek alanının, belirli yerel ve bölgesel ihtiyaçlarının ve gelişmelerinin farkına varır, bunları analiz eder ve uygulamaya entegre eder. | X | ||||
3 | Meslek alanı içinde, ulusal ve uluslararası düzeyde diğer birey ve gruplarla işbirliği yapar ve iletişim kurar. | X | ||||
4 | Profesyonel pratik için bağımsız eleştirel yaklaşımları geliştirir, entegre eder ve teşvik eder. | X | ||||
5 | Mesleklerinin sosyal ve çevresel konularını ve sorumluluklarını anlar. | X | ||||
6 | En güncel araştırmaları, buluşları, eğilimleri ve teknolojileri tanımlar, değerlendirir ve kullanır. | X | ||||
7 | Alanındaki ulusal ve uluslararası standartları ve yönetmelikleri değerlendirir. | X | ||||
8 | Görsel, sözel ve yazılı formatlar içinde tasarım fikirlerini sunma ve iletişim kurma yeteneklerini geliştirir. | X | ||||
9 | Tasarıma yönelik, ulusal ve uluslararası düzeyde multidisipliner bir bakış açısı kazanır. | X | ||||
10 | Güçlü yanlarının farkına varır ve bunları bir ortam içinde geliştirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak içmimarlık ve çevre tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest